Evaluatie leerpunten
De RvT van Handjehelpen evalueert jaarlijks haar functioneren. Een kort verslag van de evaluatie in 2024:
Aanwezig
-
Irene Domburg - bestuurder
-
Henk Van Dijk - RvT
-
Lisette Flohil-Griep - RvT
-
Wouter Langeveld - RvT
-
Britt Blomsma – RvT
Aanpak
Elk lid van de RvT heeft een onderwerp op zich genomen en rondgemaild aan de overige leden RvT ter voorbereiding. In de zelfevaluatie heeft elk van ons het reflectieve gesprek geleid over het eigen onderwerp.
Samenvatting en acties
-
Status governance en formele stukken & verplichtingen (Lisette)
Tijdens de zelfevaluatie hebben we stilgestaan bij het jaarlijkse aantal onderwerpen / verplichtingen voor ons als Raad van Toezicht. We hebben afgesproken dat het reglement Raad van Toezicht en het Reglement voor het Bestuur wordt geactualiseerd voor eind 2024. Ook wordt de al geplande actualisatie van de statuten opgepakt in Q1 2025. Voor eind 2024 wordt de ingevulde governance checklist in een vergadering besproken en bezien of er andere vervolgacties nodig zijn.
-
Moreel kompas (Wouter)
Op basis van persoonlijke vragen hebben we verkend hoe we ons verhouden tot het moreel kompas bij toezichthouden. Wat zijn onze individuele waarden en hoe matchen die met die van de organisatie? En kunnen wij in een open houding morele dilemma's aan de orde stellen?
-
Financieel Toezicht (Henk)
In augustus hebben we de zelfevaluatie uitgevoerd met de RvT op een aantal thema's. Op het gebied van het Financieel Toezicht hebben we het proces mbt het vaststellen van de begroting geanalyseerd en uitgediept aan de hand van een aantal onderzoeksvragen. Hierbij is vastgesteld dat er vanuit de financiële expertise in de RvT andere verwachtingen leven ten aanzien van de opgestelde begroting dan tot nu toe gebruikelijk was. We hebben afgesproken om het begrotingsproces eerder te agenderen, om een uitgebreidere toelichting over aannames en wijze van berekenen te delen om daarmee tot een realistische, taakstellende en uitdagende begroting te komen.
-
Persoonlijke feedback en stijl (Britt)
In de zelfevaluatie hebben we ieder van ons persoonlijke feedback gegeven: wat is een kracht en wat is minder sterk of wil je iemand meegeven. We hebben stil gestaan bij de vragen over de feedback en elkaar toelichting gegeven waar nodig. De feedback – zowel de positieve als de opbouwende kritiek - was (gelukkig) voor ieder heel herkenbaar.
Reflectie leerpunten
—