Evaluatie leerpunten
In de zomer van 2019 is een Zelfevaluatie gedanan onder leiding van een extern begeleidster, die elk lid en de bestuurder tevoren heeft geevalueerd. Naast een i.h.a. positief oordeel van toezichthouders en bestuurder over samenstelling en functioneren van de raad en het samenspel met de bestuurder, is ook verbeterpotentieel vastgesteld.
* Raad kan proactiever zijn o.a.door themagewijs relevante toekomstvraagstukken te agenderen
* Thema Kwaliteit en het werk van de Commissie K+V meer naar de plenaire Raad brengen
* Audit commissie gaat explicieter haar scope verrruimen met Risicobeheersing en ICT
* Het gesprek in de RvT kan efficienter door bespreekdoel van agendapunten vooraf beter aan te geven en tjidens de vergadering beter te bewaken
Reflectie leerpunten
Zelfevaluatie 2016. In december 2016 is een zelfevaluatie uitgevoerd onder de RvT leden, met input van de bestuurder en controller. Hieruit kwamen als leerpunten naar voren:
1. ontwikkelen van en concreet invulling geven aan het door de RvT te hanteren toezichtkader en
2. toezicht meer richten op de besturings- en beheersingsmechanismen van de organisatie.
Besloten is hierover in 2017 met de gehele RvT een gezamenlijke studiedag aan te wijden, onder externe begeleiding. Deze heeft plaatsgevonden in najaar 2017 en heeft geleid tot een Toezichtkader voor de Raad dat periodiek is geactualiseerd, in najaar 2018 in RvT in nieuwe samenstelling.