Evaluatie leerpunten
Als raad onderschrijven wij de drie waarden van Goed Toezicht zoals gedefinieerd door de NVTZ: goed voorbereid aan de taak van toezichthouder beginnen, open zijn over waar de raad van toezicht mee bezig is en als raad blijvend ontwikkelen en reflecteren.
Als raad hebben wij drie functies: toezichthouder, werkgever en klankbord.
Conclusies:
Daar waar we in 2017 ons vooral bezig gehouden hebben een klankbord (met name op het primair proces) te zijn voor de directeur, zijn we een groot deel van 2018 bezig geweest met de toezichthoudersfunctie met name op de financiƫn/jaarrekening. Veel energie is hierbinnen gegaan naar het dynamische proces waarbij wij moeten constateren dat communicatie van de raad naar de directeur een sterk zakelijk karakter heeft gekregen. Nu acht de raad het belangrijk terug te gaan naar de relatie gericht op samenwerking.
Aan inhoudelijke onderwerpen zijn wij sinds mei 2018 niet toegekomen en het werkgeverschap is onvoldoende vormgegeven.
Bij instelling van de raad hebben we vastgesteld een beginnende en hiermee lerende raad te zijn. Ook de directeur was beginnend binnen deze context; er was niet eerder een RvC ingesteld. Gezamenlijk zijn wij verantwoordelijk om tot een effectieve samenwerking te komen.
Het is van belang ervoor te zorgen dat ook inhoudelijke onderwerpen en strategische onderwerpen in de bijeenkomsten van de raad met de directeur aan de orde komen. Dit beschouwen wij als een gedeelde verantwoordelijkheid van directeur en raad. De raad heeft in deze een aantal leerpunten voor zichzelf vastgesteld.
Leerpunten:
- Opstellen van een evenwichtige en integrale agenda voor de bijeenkomsten.
- Betere voorbereiding op bijeenkomsten; wat is het doel wat we met agendapunten nastreven?
- Opstellen van een jaarplanning voor de bijeenkomsten waarin vaste onderwerpen, op vaste momenten in het jaar terugkomen, zodat er een jaarcyclus ontstaat en zowel inhoudelijke als strategische onderwerpen aan de orde komen.
- Sterkere sturing van de voorzitter tijdens de bijeenkomsten op het behandelen van de agendapunten en tijdsbewaking.
- Concreet samen met de directeur investeren in relatie en dynamisch proces.
Reflectie leerpunten
Evaluatie 18 feb 2019
Als raad onderschrijven wij de drie waarden van Goed Toezicht zoals gedefinieerd door de NVTZ: goed voorbereid aan de taak van toezichthouder beginnen, open zijn over waar de raad van toezicht mee bezig is en als raad blijvend ontwikkelen en reflecteren.
Als raad hebben wij drie functies: toezichthouder, werkgever en klankbord.
Conclusies:
Daar waar we in 2017 ons vooral bezig gehouden hebben een klankbord (met name op het primair proces) te zijn voor de directeur, zijn we een groot deel van 2018 bezig geweest met de toezichthoudersfunctie met name op de financiƫn/jaarrekening. Veel energie is hierbinnen gegaan naar het dynamische proces waarbij wij moeten constateren dat communicatie van de raad naar de directeur een sterk zakelijk karakter heeft gekregen. Nu acht de raad het belangrijk terug te gaan naar de relatie gericht op samenwerking.
Aan inhoudelijke onderwerpen zijn wij sinds mei 2018 niet toegekomen en het werkgeverschap is onvoldoende vormgegeven.
Bij instelling van de raad hebben we vastgesteld een beginnende en hiermee lerende raad te zijn. Ook de directeur was beginnend binnen deze context; er was niet eerder een RvC ingesteld. Gezamenlijk zijn wij verantwoordelijk om tot een effectieve samenwerking te komen.
Het is van belang ervoor te zorgen dat ook inhoudelijke onderwerpen en strategische onderwerpen in de bijeenkomsten van de raad met de directeur aan de orde komen. Dit beschouwen wij als een gedeelde verantwoordelijkheid van directeur en raad. De raad heeft in deze een aantal leerpunten voor zichzelf vastgesteld.
Leerpunten:
- Opstellen van een evenwichtige en integrale agenda voor de bijeenkomsten.
- Betere voorbereiding op bijeenkomsten; wat is het doel wat we met agendapunten nastreven?
- Opstellen van een jaarplanning voor de bijeenkomsten waarin vaste onderwerpen, op vaste momenten in het jaar terugkomen, zodat er een jaarcyclus ontstaat en zowel inhoudelijke als strategische onderwerpen aan de orde komen.
- Sterkere sturing van de voorzitter tijdens de bijeenkomsten op het behandelen van de agendapunten en tijdsbewaking.
- Concreet samen met de directeur investeren in relatie en dynamisch proces.