Bekijk documenten transparantie

E-mailadres raad van toezicht

hrommers@zorggroep-almere.nl

Toezichtvisie

 Toezichtvisie, toezichtkader en toetsingskader Raad van Toezicht Zorggroep Almere

 

1. Inleiding
 

In de toezichtvisie legt de Raad van Toezicht (verder: Raad) zijn opvattingen vast hoe hij tot een onafhankelijk oordeel komt, over het handelen van het Bestuur overeenkomstig de doelstellingen van Zorggroep Almere in het maatschappelijk verkeer alsmede de wijze waarop verantwoording wordt afgelegd.
 

Visie en uitvoering daarvan worden ondersteund door het toezichtkader en het toetsingskader.
Bij het toezichtkader worden de onderwerpen van toezicht en de te hanteren uitgangspunten voor de Raad benoemd. Het toetsingskader geeft de instrumenten waarlangs het toezicht wordt gestructureerd en zo veel mogelijk geobjectiveerd.


 

2. Toezichtvisie
 

De Raad beoogt in zijn toezicht te borgen dat de Raad van Bestuur (verder: Bestuur) handelt naar de met belanghouders gedeelde doelstellingen van Zorggroep Almere in de stad Almere.
Zorggroep Almere baseert haar zorg- en hulpverlening op de filosofie van Planetree. Dit betekent dat naast de medische, verpleegkundige en lichamelijke verzorging het welzijn en welbevinden van de cliënt centraal staan. Planetree staat voor uitstekende zorg, in een helende omgeving in een gezonde organisatie. De organisatie profileert zich als een zorgconcern dat er naar streeft op integrale, transmurale en samenhangende wijze vorm te geven aan een zorgcontinuüm op lokaal niveau.

 

De functie van de Raad is wettelijk verankerd en richt zich naar het belang van Zorggroep Almere tegen de achtergrond van de zorgvraag van de burger in Almere, het maatschappelijk belang en het belang van betrokken belanghouders. Voor de maatschappelijke oriëntatie neemt de Raad, of een afvaardiging daarvan, deel aan periodieke bijeenkomsten met belanghouders als de gemeente Almere, het Flevoziekenhuis etc. De Raad respecteert daarbij ieders domein en zoekt actief naar verbinding en de vertaling daarvan door het Bestuur, aangaande de activiteiten van Zorggroep Almere.

 

De Raad streeft in zijn samenstelling bewust naar diversiteit in disciplines, geslacht en culturele achtergronden. Vertegenwoordigde disciplines zijn zorg en de kwaliteit van de zorg in het bijzonder, het klantperspectief, financieel/economisch, wonen, zorg en welzijn, bedrijfskunde, management en HRM-vraagstukken alsmede governance, risk & compliance.
In relatie tot een efficiënte besluitvorming door en bespreking binnen de Raad maakt de Raad gebruik van een auditcommissie, een governance- en remuneratiecommissie en een commissie kwaliteit en veiligheid. Het actief kennis opdoen en ophalen door permanente educatie, collectief (onder meer met themasessies) en individueel, zijn vanzelfsprekende aspecten en toetsbaar met de registratie bij de NVTZ. Waar nodig huurt de Raad ter ondersteuning van zijn oordeelsvorming externe deskundigheid in.

 

De Raad is zich bewust van de diverse rollen die hij vervult als werkgever, toezichthouder/ controleur en adviseur/klankbord en past zijn gedrag daarop aan. De Raad houdt gepaste afstand bij de beleidsbepaling; het Bestuur bestuurt en de Raad houdt toezicht!

De Raad wenst vanuit zijn rol een actieve betrokkenheid bij majeure onderwerpen binnen strategieontwikkeling en de uitvoering van het beleid. De Raad wenst momenten van reflectie tijdens het besluitvormingsproces en besluit dan tot het goed- of afkeuren van het voorgenomen besluit van het Bestuur. De Raad streeft naar consensus in zijn besluitvorming. De Raad ziet toe op de uitvoering van het beleid door het Bestuur en reflecteert op dilemma’s aangedragen door het Bestuur.

 

De Raad hecht eraan verbinding te ontwikkelen en behouden met de werkorganisatie.
Om dit tot stand te brengen wordt in de agenda van de vergadering ruimte beschikbaar gehouden voor de presentatie van inhoudelijke onderwerpen door de werkorganisatie, voor werkbezoeken aan locaties en afdelingen en voor verdiepingsgesprekken met managers of representanten van de werkorganisatie waaronder de medezeggenschapsorganen.

De Raad houdt voorafgaande aan zijn vergadering een afstemmingsoverleg. Na afloop evalueert de Raad met het Bestuur kort het verloop van de vergadering.

 

De Raad hanteert in zijn optreden gedrag waar respect, vertrouwen, integriteit, een kritische houding, openheid en onafhankelijkheid zichtbaar in zijn en staat voorbeeldgedrag voor.
De Raad wenst daarop ook te worden aangesproken. Jaarlijks evalueert de Raad zijn eigen functioneren naar effectiviteit en doelmatigheid, hierbij wordt eens per drie jaar gebruik gemaakt van externe begeleiding. Het Bestuur levert daartoe zijn inbreng en ontvangt over proces en uitkomsten van de evaluatie een terugkoppeling.

De Raad verkrijgt voor het uitvoeren van haar rollen de benodigde informatie van het Bestuur en de werkorganisatie en heeft zelf ook een actieve houding aangaande het verzamelen van de gewenste informatie. De Raad legt in het jaarverslag verantwoording over de toezichtactiviteiten af, waarbij gestreefd wordt naar toegankelijkheid voor alle belanghouders.


 

3. Toezichtkader en Toetsingskader
 

De Raad toetst het handelen van het Bestuur naar beleid en uitvoering tegen de achtergrond van:

  • Het geformuleerde strategisch beleidskader 2016 – 2020;
  • De visie en missie van de Zorggroep Almere;
  • Het jaarplan en de begroting;
  • Samenwerking met partners, zorgverzekeraar(s) vastgelegd in concrete overeenkomsten/afspraken;
  • Gedragskenmerken als respect, vertrouwen, integriteit, openheid, een kritische houding, onafhankelijkheid en voorbeeldgedrag.


Kaderstelling past Zorggroep Almere toe vanuit het perspectief van het INK-managementmodel.
Per perspectief zijn kritische succesfactoren benoemd en zijn normstellingen vastgelegd.
De Raad onderkent onder meer de volgende externe en interne kaders:

 

EXTERN

INTERN

Burgerlijk Wetboek

Statuten

WNT

Reglementen Raad van Bestuur en Raad van Toezicht

Alle overige relevante wet- & regelgeving

Informatieprotocol Raad van Toezicht

Beleidskaders gesteld door VWS, IGJ en NZa

Meerjaren strategisch beleidskader 2016 - 2020

Overeenkomst met Centrale Cliëntenraad

Transitieprogramma 2016 - 2018

Governancecode Zorg

Het jaarplan

Van toepassing zijnde CAO’s

De jaarbegroting

Afspraken met zorgverzekeraars

gedragscode RAAKT

 

Klachtenregeling cliënten en medewerkers

 

Componenten mensgerichte zorg van Planetree

 

Klokkenluidersregeling

 

Alle overige relevante interne documenten

 

De Raad hanteert een informatieprotocol om tot een effectieve en efficiënte informatie-uitwisseling tussen het Bestuur/werkorganisatie en de Raad te komen.
 

Vastgesteld door de Raad van Toezicht ter vergadering van 11 december 2017