Evaluatie leerpunten
Zelevaluatie Raad van Toezicht De Pier Groep op 7 november 2023
(1) Nu de sprong van MEE naar De Piergroep is gemaakt, is het tijd om de consolidatieslag te beginnen.
Dat betekent dat aandacht uitgaat naar de interne processen en naar de borging van de verandering.
Leerpunt n.a.v.: De organisatie komt in een andere fase. Door de evaluatie met AEM Cube
(zelfevaluatie methodiek) als ondergrond hebben we geleerd dat we nu ook andere competenties
aan boord moeten halen. We hebben het als zeer prettig gevonden dat we in de afgelopen fase ook
constructief konden schuren onderling en met de bestuurder. Als meerwaarde werd dit gezien omdat we
met elkaar hebben ervaren dat een fase van pionieren en niet altijd alles weten ook vraagt om 'kritische
vragen' en/of schuur momenten onder elkaar. Het heeft ons ook vaak juist scherper gemaakt. Maar juist
omdat we in een volgende fase komen zien we obv de AEM Cube dat we nu ook écht andere profielen
moeten aanvullen in ons RvT team. De processenkant, borgen van (P&C) afspraken, structuur,
objectivering van resultaatgebieden, de zogeheten blauwe kant moet aangevuld worden zodat we als
team klaar zijn voor de volgende fase. Het huidige team was in de vorige fase zeer dienend aan het
pionieren, maar nu breekt een andere tijd/fase voor de organisatie aan.
(2) We hebben geleerd dat we het vooroverleg (beter) willen benutten om samen de ordening van de
vergadering te regelen maar ook juist de inhoudelijke accenten op te halen. Doel is daarmee,
efficiënter én effectiever vergaderen.
(3) We hebben geleerd dat we met elkaar meer duidelijkheid willen over waarom een stuk op de RvT
agenda staat daar waar het de klankbordfunctie van de RvT aan gaat. In het vooroverleg voor
opstellen van de RvT agenda nu de BOB methode hanteren – is iets Beeldvormend, Oordeelsvormend
of Besluitvormend? En in de vergadering aan de voorkant duidelijk(er) zijn over wát de bedoeling
is met het agendapunt zodat we oppassen niet meteen in een oplossing te schieten. In 2024 mee
experimenteren en kijken hoe dat bevalt.
(4) We hebben geleerd van onze stagiaire. Hij deed (wederom) volwaardig mee als lid (ondanks dat hij
geen formele stem had). Zeer prettig maar we kunnen wel meer aandacht hebben om iemand nog
beter te laten landen. Want onze nieuwe collega lid kreeg (i.t.t. de stagiaire) geen buddy uit de
raad. Als we een nieuw lid krijgen, een inwerkprogramma (voor in het eerste jaar) verzorgen én
een buddy uit de RvT aanwijzen zodat ook een nieuw lid goed kan landen.
Evaluatie laatst gehouden op 02-11-2023.
Reflectie leerpunten
—