Bekijk documenten transparantie

E-mailadres raad van toezicht

smaclean@eilandzorg.com

Toezichtvisie

Toezichtvisie Raad van Toezicht Eilandzorg | vastgesteld juni 2022

Inleiding

In deze toezichtsvisie verwoordt de Raad van Toezicht (RvT) van Eilandzorg de manier waarop de raad bijdraagt aan het bereiken van de missie van Eilandzorg. Daarbij maakt de RvT expliciet hoe de raad zich verhoudt tot het bestuur, de organisatie en de buitenwereld. Daarnaast dient deze toezichtsvisie als verantwoordingsdocument voor de werkwijze van de RvT.

Maatschappelijke opgave

De maatschappelijke opgave van alle zorgverleners in Nederland is het bieden van goede, toegankelijke en betaalbare zorg en ondersteuning. In de ouderenzorg staan deze publieke waarden onder druk door de toenemende vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt. Kwetsbare ouderen moeten ook in de toekomst kunnen blijven rekenen op een gepaste vorm van wonen, zorg en welzijn.

Toezichthouders worden geacht professioneel en proactief te werk te gaan en zich te verantwoorden over hun werkwijze. Daarbij moeten zij balanceren tussen wat meetbaar en merkbaar is; de omslag maken van controleren en oordelen naar vertrouwen en dialoog; en van meten om verantwoording af te leggen naar meten om kwaliteit te verbeteren. Dat betekent dat toezichthouders hun oor te luisteren moeten leggen in de praktijk: onafhankelijk van het bestuur én tegelijkertijd in goed overleg met het bestuur. Allemaal ingrediënten waardoor de RvT in toenemende mate te maken kan krijgen met lastige dilemma’s en afwegingen moet maken tussen soms botsende waarden en belangen.

Bedoeling Eilandzorg

Bij Eilandzorg staat kwaliteit van leven voorop. De cliënt behoudt de regie over het eigen leven, de zorg is aanvullend. De cliënt bepaalt zelf hoe de zorgverlening in zijn/haar leven georganiseerd wordt. Deze cliëntgerichte aanpak is mogelijk omdat Eilandzorg werkt met deskundige en loyale medewerkers. Mensen met liefde voor het vak. Door de kleine zelfstandig werkende teams zijn cliënten verzekerd van individuele aandacht. Gewoon, en heel persoonlijk.

Kernwaarden

Eilandzorg hanteert vijf kernwaarden: wederzijds respect; vertrouwen; persoonlijke aandacht; deskundigheid; mantelzorgparticipatie.

Doel Raad van Toezicht

De RvT draagt bij aan de bedoeling van Eilandzorg door toe te zien op de realisatie van de doelstelling van Eilandzorg en de maatschappelijke opdracht die Eilandzorg is gegeven.

Werkwijze

De werkwijze van de RvT gaat uit van vertrouwen. De raad maakt zorgvuldige afwegingen tussen verschillende, soms tegenstrijdige belangen in het belang van de organisatie. De RvT is transparant over zijn werkwijze, trekt zoveel mogelijk samen op met de bestuurder, vangt signalen op zonder te oordelen, staat boven de partijen en is onafhankelijk. De raad hanteert daarbij de kernwaarden van Eilandzorg en werkt conform de geldende wetten en regelgeving, waaronder de Governancecode Zorg, de reglementen van Eilandzorg en gebruikt als leidraad de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Toezichthouders in de Zorg.

De RvT ziet toe op een goede besturing van de organisatie en stelt zich daarbij onder andere de volgende vragen: Wordt het organisatiedoel nagestreefd conform de strategische visie? Is de maatschappelijke opgave van de organisatie voldoende in beeld? Worden de juiste zaken gemonitord en gemeten? Wat is het verhaal achter de cijfers? Wordt gehandeld binnen de voor Eilandzorg geldende wet- en regelgeving? Worden verbeteringen ontwikkeld, doorgevoerd en geborgd? Worden de juiste doelgroepen bereikt en bediend, en met inzet van de juiste middelen?

Daarbij legt de RvT prioriteit bij de kernprocessen. Te denken valt aan: realisatie van goede kwaliteit en veiligheid van wonen, zorg en ondersteuning; het voorzien in voldoende goed opgeleide en tevreden medewerkers; het realiseren van een gezonde financiële situatie; het oog hebben voor zorginnovatie en ontwikkelingen op het gebied van ICT.

Informatievoorziening

De RvT zorgt ervoor dat hij over informatie beschikt die nodig is om zich een oordeel te vormen over de gang van zaken in de praktijk en toetst deze op juistheid en volledigheid. De belangrijkste informatiebronnen zijn: bestuurder, cliëntenraad, ondernemingsraad, medewerkers, cliënten en mantelzorgers, externe stakeholders en adviseurs, wet- en regelgeving, kwaliteitskaders, professionele normen en literatuur.

Reflectie en zelfevaluatie

De RvT evalueert het eigen functioneren aan de hand van (onder andere) de volgende vragen: Slagen we erin om ons doel te realiseren? Doen we dat op de juiste manier? Hebben we alle nodige informatie? Zijn er blinde vlekken? Functioneren de voorzitter en leden goed? Is er voldoende ruimte voor tegengestelde meningen? Zijn we voldoende proactief? Hoe is de relatie met de bestuurder en wat kunnen wij er zelf aan doen om die goed te houden of te verbeteren? Hebben wij voldoende kennis en vaardigheden op de hoofdthema’s? Is de verdeling in achtergrond en kennisgebieden tussen de leden nog in evenwicht? Kloppen het reglement en de profielen nog met de vereisten van deze tijd?

Rollen Raad van Toezicht

1 Bestuurder

De RvT is toezichthouder en houdt daarom toezicht op:

  • de (maatschappelijke) effecten en resultaten van de organisatie
  • de realisatie van de doelstellingen
  • de daartoe gestelde doelen van beleid en strategie
  • het beleid en beheer van de bestuurder(s) met de bijbehorende resultaten, prestaties en risico's
  • het naleven van wet- en regelgeving
  • het voldoen aan de eisen van de financiële verslaggeving
  • de interne controle en risicobeheersing
  • de te leveren kwaliteit en kwantiteit van producten en diensten
  • de doelmatigheid en efficiency
  • de integriteit
  • de identiteit van Eilandzorg.

De RvT is ook werkgever van de bestuurder. In die rol benoemt en beoordeelt de RvT de bestuurder. De RvT ziet erop toe dat de bestuurder de uitgestippelde koers vasthoudt; op de juiste zaken de regie voert en de juiste zaken delegeert. De bestuurder voorziet de RvT daartoe van alle benodigde informatie en de RvT maakt duidelijk welke informatie hij nodig heeft van de bestuurder voor de uitoefening van zijn taken. Deze informatie dient als input voor een continue dialoog met de bestuurder als basis voor een duurzaam goed functionerende organisatie en verbetering van de kwaliteit van zorg.  

Daarnaast is de RvT sparringpartner van de bestuurder. In die rol denkt de RvT kritisch mee met de bestuurder over de ontwikkeling en uitvoering van beleid, is helder in zijn verwachtingen en transparant in zijn afwegingen en overwegingen. De RvT deelt signalen uit de praktijk en maatschappij met de bestuurder, denkt met hem na over mogelijke oplossingen en houdt zo nodig vinger aan de pols voor wat betreft de invoering en borging van verbeteringen in de praktijk in de hele organisatie. 

Tevens vervult de RvT een netwerk-rol. De RvT zorgt actief voor contact met de interne en de externe omgeving om zo ook de bestuurder te kunnen informeren en ondersteunen. De RvT onderhoudt actief, maar binnen zijn eigen rol, relaties met interne en externe betrokkenen ten behoeve van Eilandzorg. Gesprekken kunnen ook buiten aanwezigheid van het bestuur plaatsvinden, zij het in goed onderling overleg met de bestuurder. Hieronder is dit verder beschreven.

2 Medewerkers: de RvT kan medewerkers bevragen op de  hoofdthema’s in goed samenspel met de bestuurder om inzicht te krijgen in wat er in de praktijk speelt. Medewerkers moeten zich veilig voelen om informatie te kunnen delen met de RvT als zij dat nodig vinden.

3 Bewoners en cliënten: de RvT legt zijn oor te luisteren op locaties en in het werkveld om inzicht te krijgen in hoe bewoners, cliënten en mantelzorgers wonen, zorg en ondersteuning ervaren. De RvT blijft hierover met de bestuurder in gesprek.

4 Externe partners en overige stakeholders: De maatschappelijke opgave vraagt om toezichthouderschap dat over de muren van de eigen organisatie heen kijkt. Kwaliteit van zorg en ondersteuning wordt immers bepaald in de gehele zorgketen, niet alleen in de eigen organisatie. De RvT kan in de regio verbinding zoeken met (toezichthouders en bestuurders) van samenwerkingspartners, financiers, zorgverzekeraars en overige stakeholders om op de hoogte te blijven van maatschappelijke ontwikkelingen; kennis en ervaring uit te wisselen; problemen te voorkomen; en advies te vragen. De RvT kan externe adviseurs vragen inzicht te geven in zaken die van invloed zijn op het goed functioneren van de organisatie. De RvT informeert de bestuurder hierover en trekt daarin zoveel mogelijk gezamenlijk met hem op.

De RvT verantwoordt zich zowel intern als extern, onder andere door daarover publiekelijk te rapporteren in het jaarverslag en op de website. De verantwoording geeft zicht op de mate waarin het toezicht in de voorbije periode van toegevoegde waarde is geweest voor de organisatie.

Vastgesteld juni 2022