Evaluatie leerpunten
1. In de samenwerking met de raad van bestuur steeds alert zijn taken, rollen en opstelling en per situatie de keuze maken voor een bepaalde opstelling, bijvoorbeeld volgend of proactief.
2. Tegenspraak organiseren en benutten (zoals beschreven in de Governancecode Zorg). Niet alleen bij “grote zaken”, maar ook in de dagelijkse toezichtspraktijk, door middel van doorvragen, niet te snel overtuigd worden en blijven doorvragen.
3. De gelegenheid nemen om in eigen kring vraagstukken te bespreken en de vragen die opkomen te inventariseren. Bespreken en bepalen wat de rol van het interne toezicht in dit geval moet zijn. Daarnaast in een vooroverleg gevoelens van ongemak (“onderbuikgevoelens”) bespreekbaar maken, die rvt-leden kunnen hebben bij bepaalde onderwerpen, ontwikkelingen en voorvallen of bij een bepaalde gang van zaken.
4. Elkaars expertise, ervaringen, kwaliteiten en temperament inventariseren en bespreekbaar maken, om de diversiteit zo goed mogelijk te benutten. Daardoor ook kunnen benoemen waar eventuele leemtes, onontgonnen terreinen en blinde vlekken zijn.
Reflectie leerpunten
—