Publicatie
Boek recensie: Jacques Pijl (2016). Strategie = Executie
|
Jacques Pijl schreef eerder de bestseller ‘Het nieuwe normaal’ over de noodzaak voor organisaties zich met daadkracht en wendbaarheid klaar te stomen voor de toekomst. Zijn tweede boek sluit hierop aan, want naast slagkracht en wendbaarheid komt nu de noodzaak van snelheid aan bod. Dat wil zeggen, de snelheid waarmee een organisatie verbetert, vernieuwt en innoveert. |
In het inleidend hoofdstuk stelt hij vast dat feitelijk altijd al gold dat een strategie zonder executie zinloos is en dat dit nogal eens voorkomt. Zinvolle toekomstgerichte strategieën worden dan niet in de dagelijkse gang van zaken geïmplementeerd. Dit wordt soms vergoelijkt met de verzuchting dat implementeren het echte probleem is. In deze tijd van snel en doorgaand veranderen is er geen tijd meer voor deze uitvluchten. Er is minder ruimte en er zijn meer technologische mogelijkheden, waardoor de productiecyclus korter wordt. Een briljante analyse en een aan het papier toevertrouwde strategie bepalen niet meer de kwaliteit van de bedrijfsleiding. Hoe de strategie omgezet wordt in uitvoering is de doorslaggevende factor geworden.
In het tweede hoofdstuk presenteert de schrijver een werkbaar onderscheid tussen verbeteren, vernieuwen en innoveren op onder andere doel, horizon, aanpak en ambitieniveau en wor- den de zes meest belangrijke succesfactoren uitgewerkt. Daaropvolgend komt hij met een aanpak om strategie in executie om te zetten. De vier versnellers, die hij daarbij voorstelt - kies, initieer, oogst en borg - , worden in de volgende vier hoofdstukken voorgesteld. Elke versneller is voorzien van vier how-to bouwstenen: twee voor de harde kant en twee voor de zachte. Samen vormen ze een toepaspaar raamwerk, dat volgens de schrijver de best denkbare methode is om strategie- executie tot een goed eind te brengen en af te rekenen met de grote kans op falen. Hoofdstuk acht gaat over de noodzaak van project- en programmamatig werken, waarna in hoofdstuk negen de faalfactoren en de daarmee gepaard gaande kosten aan de beurt zijn.
Doel van de publicatie is een radicaal andere tijdsbestedin,g te bereiken door strategie-executie leidend te maken in een ver- houding van 20% strategie en 80% executie. Derhalve bestaat zijn boek eveneens uit 20% uit kennis- en achtergrondinforma- tie en 80% uit how-to-do’s.
Het boek sluit af met een nawoord, een dankwoord tevens overzicht van iedereen die eraan bijdroeg, de verantwoording van het eronder liggende onderzoek, de twaalf noodzakelijke competenties voor de leider, inspirerende media en een schat aan aanvullende how-to’s, die deels de bijlagen vullen, waarin tevens een verklarende woordenlijst, register en notenapparaat te vinden zijn. Deels zijn de how-to’s via QR-codes online te vinden en zijn te downladen, dat is én praktisch en toepasbaar én actualiseerbaar.
Door dit alles is het qua inhoud en vorm een stevig boek geworden, een snoepwinkel voor elke bestuurder, professional en ondernemer, die met de vele praktische inzichten direct aan de slag kunnen. Het boek is een stevige pil, dus je weet wat je in de hand houdt. Na lezing ervan weet je waarom en hoe je de hand aan de ploeg moet slaan om dat wat er aan de hand is, naar je hand te zetten.
Bron: VTOI, Jacques Gerards