Frequently Asked Questions Governance
Laatst gewijzigd op: 30 juni 2022
Laatst gewijzigd op: 30 juni 2022
Er is geen vast minimum te bezoldigen bedrag voor een toezichthouder. Een maximum bestaat wel, en is vastgelegd in de Wet Normering Topinkomens (WNT). Het advies wat de NVTZ met betrekking tot het maximum te bezoldigen bedrag heeft uitgebracht, is hier te lezen (tabel 2022).
Zoals hierboven geschreven is dit een wettelijk maximum. Het minimum is niet vastgelegd; de NVTZ adviseert om minimaal een onkostenvergoeding te bezoldigen. Daarbij kan, voor het vaststellen van het bedrag, gekeken worden naar de uren die per jaar aan de functie wordt besteed en de complexiteit van de organisatie. Een bedrag per vergadering is ook een mogelijkheid. Er kan ook, bij een startende of kleine zorgaanbieder, gekozen worden voor een groeimodel. Leg vooraf de afspraken hierover vast, hoe in een x aantal jaar naar een vast bedrag wordt toegewerkt.
Iedereen, mits deze persoon in staat is op onafhankelijke wijze toezicht te houden op de organisatie. Onafhankelijk betekend dat de persoon in kwestie geen familielid, werknemer (of recente oud-werknemer), of op een andere manier een zakelijke relatie met de zorgorganisatie heeft. Zie voor alle onafhankelijkheidseisen Artikel 7 van het Uitvoeringsbesluit Wtza.
Er zijn verschillende manieren om toezichthouders te vinden. Is er nog geen intern toezicht aanwezig? Dan kan het raadzaam zijn dat u op zoek gaat naar een persoon met ervaring in het interne toezicht. In samenspraak met deze persoon kunt u het interne toezicht opzetten. U kunt dan samen afspraken maken over een aantal zaken. Denk aan het aantal bijeenkomsten, de te bespreken onderwerpen, de manier waarop het interne toezicht informatie over de organisatie inziet en de (onkosten)vergoeding. Als uw instelling moet voldoen aan de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) dan gelden ook de eisen gesteld in deze wet voor het interne toezicht (raad van toezicht/raad van commissarissen).
Zo vindt u (een) toezichthouder(s):
Nee, in de telling van zorgverleners tellen stagiaires en vrijwilligers niet mee. Stafmedewerkers en andere medewerkers die geen zorg verlenen tellen ook niet mee. Zie ook deze pagina op de website toetredingzorgaanbieders.nl hierover, zo tellen ZZP’ers bijvoorbeeld wel mee. Het aantal FTE's is niet relevant, het gaat bij het tellen om het aantal personen.
Met betrekking tot het intern toezicht uit de Wtza gelden de volgende regels.
De zorgaanbieder heeft een intern toezicht nodig bij 26 of meer zorgverleners.
De uitzondering hierop geldt voor organisaties die medisch specialistische zorg verlenen, zorg verlenen waarbij een cliënt langer dan een etmaal in de zorgorganisatie verblijft of een familie- of ouderinitiatief zijn. Zie voor een uitgebreidere toelichting deze pagina op de website toetredingzorgaanbieders.nl.
Ja. Een zorgverzekeraar kan extra eisen stellen aan de bestuursstructuur van een zorgaanbieder.
De NVTZ heeft op dit moment verschillende modeldocumenten voor stichtingen in de zorg. Hierin wordt rekening gehouden met alle geldende wet- en regelgeving, waaronder de Wtza. De volgende documenten zijn al beschikbaar:
De documenten zijn voor het laatst aangepast in 2022.
Naast de bestaande documenten is de NVTZ de volgende documenten aan het ontwikkelen:
Deze documenten zijn naar verwachting eind 2022 beschikbaar.
Stichtingen kunnen gebruikmaken van de modelstatuten en reglementen van de NVTZ. In de toelichting op de modeldocumenten is te lezen hoe de wetgeving is toegepast in de modelstatuten en -reglementen.
Bv's, en andere rechtspersonen met rechtspersoonlijkheid, kunnen gebruikmaken van de Checklist Wtza. In deze checklist staat welke zaken er vanuit de Wtza in de statuten moeten staan. De reglementen kunt u op basis hiervan ook aanpassen. Een reglement sluit aan op de statuten. Als u bepaalde zaken op grond van de Wtza in de statuten wijzigt welke ook in het reglement staan, dan past u het reglement op de statuten aan.
De modelstatuten 2022 zijn conform de WBTR. Ook in de vorige versie van de modelstatuten uit 2020 is er voorgesorteerd op de WBTR, omdat de inhoud van de WBTR destijds al bekend was. Als aanvulling op de modelstatuten 2020 wordt in dit memo: modelstatuten en overgangsrecht WBTR (Dirkzwager) kort ingegaan op het overgangsrecht en de praktische toepassingen voor zorgstichtingen in relatie tot de modelstatuten 2020 van de NVTZ en de NVZD.
Op grond van de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) kan een toezichthouder hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld bij schade die is geleden door wanbestuur (bijv. handelen in strijd met statuten, onnodig grote financiële risico’s ongerechtvaardigde betalingstoezeggingen). U hoeft u zich hier niet tegen te laten verzekeren, maar dat kan wel. Als u zich wil laten verzekeren, dan adviseren wij u om deze verzekering aan te gaan via de raad van bestuur (rvb) van de organisatie. Als de rvb is aangesloten bij de NVZD kan zij via deze vereniging een aansprakelijkheidsverzekering voor de gehele organisatie aangaan tegen een gunstig tarief. Als de rvb niet bij de NVZD is aangesloten, dan kan zij altijd nog bij een private verzekeraar een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Let op: de premie die wordt betaald voor de verzekering wordt juridisch gezien als bezoldiging op grond van de Wet normering topinkomens (WNT).
Meer weten over de WBTR en bestuurdersaansprakelijkheid? Lees dan dit artikel.
De limiteringsregeling van het aantal bestuurlijke en toezichthoudende functies komt uit de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (2021) en stelt een limiet aan het aantal functies wat men bij grote organisaties mag bekleden. Zie dit document voor een schematische weergave van de limiteringsregeling.
De Wtza is op 1 januari 2022 in werking getreden. Nieuwe zorgaanbieders kunnen zich melden op https://www.meldennieuwezorgaanbieders.nl/. Meer informatie over de gevolgen van de Wtza voor bestaande zorgaanbieders, met of zonder Wtzi-toelating, vindt u op: http://www.toetredingzorgaanbieders.nl, De NVTZ houdt bij welke informatie beschikbaar is over de Wtza op de Themapagina Wet Toetreding Zorgaanbieders (Wtza).
De NVTZ heeft in 2020 Zoek + Vind opgericht, een matchingsplatform die kan helpen bij het vinden van een toezichthouder. Naar aanleiding van uw vacature worden er geschikte kandidaten voorgelegd waar Zoek + Vind dan al oriënterende gesprekken mee heeft gevoerd. Als er geen geslaagde match is, zitten er aan deze dienst ook geen kosten verbonden.
Op 12 juli 2020 heeft de NVTZ gereageerd op de wetconsultatie Wtza, de reactie kunt u hier teruglezen.
Als er naar aanleiding van deze informatie nog vragen zijn, kunt u contact opnemen met het CIBG of de Governance Helpdesk van de NVTZ.
U kunt contact opnemen met de NVZD (vereniging voor bestuurders in de zorg). Bent u geen lid van de NVZD of bestuurder in de sector welzijn, dan kunt u uw vraag ook aan de NVTZ stellen.
Voor het antwoord op deze vraag kunt u de blog op de website van de NVTZ lezen, geschreven door Henk Jan van den Bosch, lid van het Governance Helpdeskpanel.
Jokelien Brouwer, lid van het Governance helpdeskpanel, schreef hier een informatieve blog over.
Zorginstellingen zijn onder voorwaarden vrijgesteld van vennootschapsbelasting (Vpb-zorgvrijstelling). Respectievelijk in 2018 en 2019 heeft de Staatssecretaris van Financiën de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de Vpb-zorgvrijstelling aangescherpt. Dit heeft in het bijzonder gevolgen voor zorginstellingen die gebruikmaken van één of meerdere bv’s.
Om gebruik te kunnen maken van de Vpb-zorgvrijstelling, moeten de statuten van uw organisatie aan bepaalde voorwaarden voldoen. In de toelichting op de modeldocumenten, te vinden op de Modellen en richtlijnen pagina van de NVTZ, kunt u lezen welke artikelen relevant zijn in het kader van de Vpb-zorgvrijstelling. Toepassing is echter wel maatwerk, zeker bij organisaties bij meerdere rechtspersonen. We raden daarom aan om de opgestelde conceptstatuten te laten toetsen door een fiscaal adviseur. Dhr. Mr. Jos van Bavel, lid van het helpdeskpanel van de NVTZ, schreef een blog over de Vpb-zorgvrijstelling, deze is hier te lezen. Op de website van Dirkzwager, een kennispartner van de NVTZ, vindt u meer informatie over de Vpb-zorgvrijstelling.
De modeldocumenten (2022) van de NVTZ/NVZD voldoen aan de wet- en regelgeving genoemd in het compliancekader in de toelichting op de modeldocumenten. De toelichting op de modeldocumenten kunt u vinden op de Modellen en richtlijnen pagina van de NVTZ. In dit document kunt u ook lezen hoe de wet- en regelgeving is toegepast op de modeldocumenten.
Omdat de statuten en reglementen van een bv contextafhankelijk zijn, heeft de NVTZ geen modeldocumenten voor bv’s in de zorg. Bovendien moeten in de statuten van bv’s ook principiële keuzes worden gemaakt, bijvoorbeeld met betrekking tot het uitkeren van dividend. Modelstatuten zijn niet het geëigende instrument om recht te doen aan dergelijke afwegingen. In mei 2021 heeft de NVTZ daarom ''Leidende principes voor BV-configuraties'' gepubliceerd, waarvan de NVTZ vindt dat de principes in acht genomen moeten worden door bestuur en belanghouders.
Modelreglementen voor de financiële of auditcommissie heeft de NVTZ niet beschikbaar. Er zijn wel handvatten te vinden voor het opstellen van dit document op onder andere de website van PWC (Waarde toevoegen in tijden van verandering). Veel (zorg)instellingen hebben hun commissiereglementen online staan, waaronder het reglement van de auditcommissie. Die reglementen kunnen gebruikt worden als voorbeeld of inspiratie.
Voor welzijnsorganisaties verwijzen we u voor modeldocumenten naar Sociaal Werk Nederland. Heeft u vragen over de statuten of reglementen van een welzijnsorganisatie, dan kunt u deze vragen ook aan de NVTZ stellen.
Op deze pagina vindt u de veel gestelde vragen over het programma Goed Toezicht.
De NVTZ beschikt over verschillende reflectiemethodes, zie deze pagina. Op deze pagina staat ook de reflectiegids die de NVTZ een aantal jaren geleden heeft uitgegeven. Toezichthoudende verenigingen van andere sectoren, zoals de VTW (toezichthouders in woningbouwcorporaties), hebben ook handreikingen online staan voor zelfreflectie. Zie daarvoor de handreiking ‘Professionaliseren door zelfreflectie’ geschreven door Hildegard Pelzer. Sociaal Werk Nederland heeft ook een handreiking voor zelfevaluatie voor de raden van toezicht uitgegeven.
Tot slot is het raadzaam om de zelfevaluatie goed te documenteren, zodat de evaluaties van de voorgaande jaren goed opgevolgd kunnen worden.
U kunt op de volgende manieren een stagiaire/trainee vinden: